مجله ورزشی گوریلازون

بهترین و کامل ترین رژیم من چیست؟

بهترین-و-کامل-ترین-رژیم-من-چیست؟-کاور

ما افرادی هستیم که همواره به دنبال کسب رضایت آنی و ثبات سریع هستیم. چیزی که باعث شده است تقریبا هر هفته مدل ها و برنامه های جدید و متفاوت و رژیم و غذا خوردن بوجود بیایند. بایستی دریابید که کدام یک از رژیم های موجود (اگر وجود داشته باشد!) برای شما موثرتر و نتیجه بخش تر است.

آیا می خواهید مانند یک فرد برنده به اهداف تغذیه ای و تناسب اندام خود برسید؟ و یا به خاطر این که به نتیجه ی دلخواه دست نیافته اید احساس ناامیدی می کنید؟ در هر دو صورت شانسی که می توانید داشته باشید این است که با یک مولفه ی قریب به اتفاق که بسیاری از ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم روبرو شویم: رژیم گرفتن!

این واژه به خودی خود باعث می شود تا به آن پشت کنید و حالت تدافعی بگیریم. وقتی می گویید رژیم گرفته اید بدین معنی تلقی می شود که تمام دنیا بدانند که شما خود را با محاسبه ی کالری های مصرفی و محدودیت غذایی برای تغییر وزن و بهتر شدن سلامت خود برنامه ای دارید.

میلیون ها برنامه رژیمی امروزه وجود دارند که اغلب آنها نام هایی مرسوم و مطابق با مد روز! دارند:

  • Paleo – پائولو
  • Mediterranean – مدیترانه ای
  • Vegetarian – گیاهخواری
  • Vegan – وگان
  • Keto – کتو
  • HCG
  • Zone
  • Macros – ماکروس(IIFYM)
  • Raw food – خام خوری
  • Gluten-free – بدون گلوتن
  • Intermittent fasting  – رژیم دوره ای(IF)
  • Atkins – ادکینز
  • High fat – چربی بالا
  • Low fat – چرب کم
  • No fat – بدون چربی
  • High carb – کربو زیاد
  • Low carb – کربو کم
  • No carb – بدون کربوهیدرات

هر یک از این رژیم ها شامل ممنوعیت غذاهای خاص در جهت بهبود بخشیدن ترکیب بدنی و سرزندگی روحی و جسمی در جهت سلامتی می باشند.
با وجود این همه رژیم های متنوع چگونه می توانیم تصمیم بگیریم ، کدوم رژیم برای شما مناسب است؟ بهترین رژیم کدومه؟

هدف خود را مشخص سازید.

قبل از این که به کارایی رژیم بیندیشید بهتر است به دنبال این باشید که هدف شما از یک رژیم یا عدم آن چه می باشد؟

وقتی موفقیت یا شکست یک رژیم را می سنجید :

  • مقدار وزن کلی از دست داده شده و یا تغییر در ترکیب بدنی معیار شما است؟
  • آیا شما به ترازوی حمام در جهت سنجیدن موفقیت و پیشرفت تکیه می کنید؟
  • از معیارهای پیرامونی مانند عکس های قبل و بعد و یا تست های چربی بدنی استفاده می کنید؟
  • از رژیم برای به دست آوردن ماهیچه؛ بهتر شدن شرایط عمومی و یا بهبود سلامت بدنی خود استفاده می کنید؟

اگر نمی دانید در رژیم به دنبال چه اهدافی هستید پس ممکن نیست که بدانید آیا رژیم برای شما کاربرد دارد یا خیر.

قبل ازاین که رژیم خود را ارزیابی کنید بینیدشید که کدام یک از اهداف فهرست بندی شده در فوق برای شما مهم تر هستند ( بله؛ تمامی آنها مهم هستند اما یک یا دو مورد که مهم تر هستند را انتخاب کنید)

شما ممکن است متوجه شوید که بر روی ترازو وزنی را از دست نداده اید؛ دور کمرتان باریک تر نشده و حتی چند کیلویی اضافه کرده اید. علاوه بر این چون وزن ماهیچه بیشتر از چربی است بنابراین حتی با کم شدن درصد چرب بدنی ممکن است وزن شما بر روی ترازو بیشتر نشان داده شود.

بهترین-و-کامل-ترین-رژیم-من-چیست؟

رژیم هایی که کارایی ندارند.

گرچه ممکن است در ابتدای فاز رژیم خود نتایج عالی به دست بیاورید، اما برنامه ی غذایی که به طور کلی کالری های شما را محدود کرده و یا به طورکلی دسته ها و گروه های غذایی را حذف می کنند. می توانند به مشکل برخورد کرده و در نهایت اهداف تناسب اندام شما را در دراز مدت پوشش ندهند.

چنین چیزی برای برنامه هایی که به شما اجازه ی خوردن انواع غذاهای متنوع را نمی دهند. نیزصدق می کند زیرا شما را با میل سیری ناپذیر ناشی از گرسنگی سخت و بی امان، رها می کنند.

رژیم هایی که کارایی دارند.

هر رژیمی که در دراز مدت بدان وفادار بمانید. می تواند رژیمی صحیح برای شما باشد زیرا اگر به آن پایبند باشید، پس می توانید به نتیجه ی دلخواه رسیده و شما در راستای رسیدن به این نتایج متعهد و متمرکز هستید.

کالری کافی و مقدار تنوع زیاد در رژیم وفاداری به رژیم را آسان تر میکند. بنابراین اگر برنامه ی غذایی فعلی شما چنین شرایطی را ندارد پس بهتر است، آن را تصحیح کرده یا با برنامه جدیدی؛ عوض کنید.

در کل بر این که کدام رژیم در حال حاضر رواج بیشتری دارد، تمرکز کمتری کرده و بیشتر بر این تمرکز نمایید که غذاهای مصرفی چه احساسی به شما می دهند.

تنها به این علت که افرادی که با آنها کار می کنید از یک رژیم رایج استفاده می کنند، دلیل نمی شود که آن رژیم برای شما هم کاربرد داشته باشد.

غذاهایی بخورید که به شما انرژی می دهد و سعی کنید خود را دچار گرسنگی مداوم نسازید. در فرایند یافتن این که چه رژیمی برای شما کار می کند ممکن است به انتخاب های درستی دست بیابید و یا برخی انتخاب ها صحیح نباشند. بعضا در میانه ی رژیم متوجه می شوید که آیا این رژیم برای شما کاربرد دارد یا خیر.

بهترین-و-کامل-ترین-رژیم-من-چیست؟3

آیا رژیم کاملی وجود دارد؟

همگی ما از نقاط قوت؛ ضعف؛ اهداف؛ و ژنتیک متفاوت برخوردار هستیم. بنابراین یک رژیم مناسب یک شکل برای همگی ما وجود ندارد. بهترین برنامه برای شما ، رژیمی است که برای شما مناسب بوده و شما را به نتیجه ای که به دنبالش هستید؛ برساند. بدن خود را بیشتر حرکت دهید؛ غذاهای ناسالم را حذف کنید؛ تغییرات کوچک ایجاد کنید و در راه خود مصمم و پابرجا باشید. اینها کلیدهای یک رژیم موفق هستند.

چه رژیم فعلی خود را مجددا ارزیابی کرده باشید و چه به دنبال برنامه ای جدید باشید؛ پرسش های مهمی وجود دارند که بایستی در بدو امر پاسخ بدهید:

  • آیا هدف شما قابل ارزیابی هست؟
  • آیا رژیم به شما اجازه می دهد غذاهایی که دوست دارید را بخورید؟
  • آیا شما انرژی لازم را دارید؟ حس و اعتماد به نفس چطور؟
  • آیا می توانید در سال پیش رو به برنامه غذایی خود وفادار بمانید؟
  • آیا می توانید وقتی در حال سفر هستید؛ در امور اجتماعی فعالیت می کنید و یا در حال انجام زندگی روزمره ی خود هستید به رژیم وفادار بمانید؟
  • آیا به نتیجه ای دست یافته اید؟
  • آیا رابطه ی خوبی با غذا دارید؟
  • آیا کسی وجود دارد که شما را نسبت به رژیمی که دارید؛ متعهد نگه دارد؟
  • آیا ایجاد هرگونه تغییرکوچک در فیزیک بدنی خود را جشن می گیرید؟

اگر پاسخ شما به هریک از این پرسش ها خیر است. پس حالا زمان مناسب است تا اهداف خود را مجددا ارزیابی کرده و بر اهداف کوچک تر و قابل دستیابی تر تمرکز نموده و یا ذهنیت خود را عوض کنید.

از تفکر در خصوص این که در زمان رژیم چه کرده اید؛ دست بردارید و بر انتخاب غذاهایی که دوست دارید؛ غذاهایی که برای شما خوب هستند و غذاهایی که باعث نمی شوند کالری زیادی وارد بدن شما شوند؛ فکر کنید. شکل کلی را مشخص کنید و به نتایجی که به دنبال آن هستید به سرعت برسید.

مطلب مرتبط زیر را حتما بخوانید:
چرا لاغر نمیشم؟ ۱۱ دلیل توقف کاهش وزن

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *